
Udarbejdelse af en APV er et lovkrav. I skal gennemføre en APV mindst hvert 3. år. Men udover at en APV er et lovkrav, er der mange fordele ved at gennemføren den.
Ved at gennemføre APV får I:
- overblik over de arbejdsmiljøforhold, der på kort eller langt sigt kan virke negativt på helbredet
- fjernet de væsentligste konsekvenser af uhensigtsmæssige arbejdsmiljøforhold
- givet arbejdspladsen et arbejdsmiljømæssigt løft.
APV er det bærende element i arbejdsmiljøarbejdet.
Derfor har Folkekirkens Arbejdsmiljøråd, for at styrke jeres forebyggende arbejdsmiljøarbejde og for at gøre det nemmere at leve op til arbejdsmiljølovens krav om APV, lavet en række materialer/værktøjer. De findes her på Kirketrivsel.dk. Materialet består af en vejledning og en række skemaer/værktøjer til udarbejdelse af APV i folkekirken.

Har I en opdateret APV? og har I gennemført en APV inden for de sidste tre år? eller når der er sket forandringer der vedrører arbejdsmiljøet?
Indeholder APV´en en ajourført handlingsplan med ansvarlige og deadlines? Hvis I kan svare nej til et af disse spørgsmål, så er det på tide til at kigge på jeres APV og gennemføre en ny.
Under denne tekst finder I en række word dokumenter, som I kan downloade. Materialet består af følgende:
- En vejledning, hvori det forklares hvad APV er og hvilke krav der stilles til en APV. De enkelte kortlægningsværktøjer bliver ligeledes forklareti vejledningen. Vejledningen giver også råd til hvordan I kan arbejde med processen om APV’en.
- Et værktøj til kortlægning af det fysiske arbejdsmiljø.
- Et værktøj til kortlægning af psykiske forhold.
- Et kortlægningsværktøj der tager udgangspunkt i en anerkendende tilgang. Det er også til brug for det psykiske arbejdsmiljø.
- Et prioriterings og handlingsplansskema
De er wordformat, så kan I selv tilføje punkter hvis I mener de mangler emner for jer.